Skrzynie biegów – szczegóły niezbędne w każdym aucie

Kluczowym zadaniem skrzyni biegów jest optymalne wyeksploatowania mocy napędu. To ona umożliwia nam uzyskanie wysokiej prędkości wozu przy stosunkowo niskich obrotach. Gdyby nie istnienie skrzyni biegów, samochodem moglibyśmy jeździć wyłącznie po prostym terenie.

Jazda pod górki, niejednokrotnie wybitnie strome, jak w przypadku wozów terenowych, nie była by możliwa. Skrzynia, prócz tego fundamentalnego zastosowania, umie też zmienić kierunek wyjścia mocy silnika. Gwarantuje nam to jazdę na biegu wstecznym. Do biegu wstecznego wewnątrz skrzyni stosuje się trzy koła zębate, z czego jedno jest elementem ruchomym. Rozłączenie silnika od skrzyni jest dopuszczalne w czasie wybrania pozycji luz.

Przeważnie znajduje się ona pomiędzy biegami. Silnik pracuje wówczas samoczynnie, nie napędzając samochodu. W co niektórych wozach, oprócz lewarka do normalnej zmiany biegów, znajduję się także drugi, który umożliwia nam zwiększenie czy też redukcję całego przełożenia – są również regeneracja skrzyni biegów.

Dobra skrzynia biegów powinna nam zagwarantować dużą odporność i niezawodność. Budowa skrzyni biegów jest dosyć karkołomna. W jej obudowie możemy znaleźć trzy wały: sprzęgłowy, koronny i pośredni. Moc silnika jest emitowana na wałek sprzęgłowy, który przekazuję ją za pośrednictwem kół zębatych na wał pośredni. Na wale pośrednim oraz kluczowym znajdują się kolejne koła zębate, odpowiadające za zmianę biegów. Cały układ musi posiadać należyte smarowanie.

Użytkuje się do tego słuszny olej przekładniowy. W starszych skrzyniach w szeregu przypadków można było się spotkać z przełożeniem bezpośrednim. Jest to wałek sprzęgłowy połączony z wałkiem głównym. Pomiędzy nimi nie następuje żadna zmiana prędkości pracy układu. Dużo osób zastanawia się też, czym jest nadbieg. Jest to mechanizm, który sprawia, że prędkość wałka głównego jest większa niż sprzęgłowego. Zdarzają się skrzynie, gdzie występuje więcej niż jeden nadbieg. Są one niezwykle przydatne w samochodach, bo gwarantują długodystansową jazdę bez zmiany biegu i zminimalizowanie spalania samochodu. Ze względu na swoją budowę cały mechanizm waży blisko 40 kg.

Dodaj komentarz