Jak dbać o dobre opinie w sektorze b2b?

W jaki sposób zapewnić sobie stały napływ rekomendacji i dzięki temu stale powiększać swój biznes?

Dbaj o relacje z istniejącymi klientami. To szczególnie ważne w sektorze usług B2B. Wystarczy krótki telefon raz na kilka tygodni z pytaniem, czy wszystko OK i czy są zadowoleni z usług. To zajmie kilka minut, a zwróci się z wielką nawiązką. Staraj się poznać swojego klienta, zbudować osobistą więź – bądź partnerem, nie tylko dostawcą. Zainwestuj w te relacje – dzięki temu twoi klienci będą pracowali dla ciebie. Dobrym pomysłem może być np. zorganizowanie kilka razy w roku jakiegoś wydarzenia – nawet mniej formalnego, jak grilla, dla swoich klientów. Będziesz mógł nimi spotkać się osobiście i zamienić kilka słów. Dzięki takiemu traktowaniu klienci czują się ważni.

Czasem klient może być tak zadowolony z usług, że nie przychodzi mu do głowy, że twój produkt potrzebuje polecenia. Dlatego proś o referencje gdy tylko możesz. Chwal się nimi. Z jednej strony reklamujesz się dobrą opinią swojego klienta, z drugiej strony, łechtasz jego ego, pokazując, że jego publiczna opinia jest dla ciebie ważna. Gdy jesteś pewien, że spełniłeś oczekiwania klienta, możesz nawet zasugerować, że sam takie referencje napiszesz i przedstawisz mu do zaakceptowania. W większości przypadków nie będzie żadnych poprawek.

Nagradzaj za dobre opinie. Nie chodzi tutaj o przekupstwo. Czasem wystarczy zwykłe „dziękuję”, krótki telefon, czy pochwalenie się opinią publicznie. Ludzie to zauważają i tym chętniej będą cię polecać w prywatnych rozmowach. Skontaktuj się z każdym, kto poświęcił choć trochę czasu na polecenie twoich usług czy produktów, nawet jeśli dana recenzja nie do końca spełnia twoje oczekiwania. Nie pozostawiaj nikogo z niesmakiem zmarnowanego czasu.

Ale przede wszystkim – co jest dość oczywiste – musisz dbać o jakość swoich usług czy produktu. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie polecał produktu, który jest śmieciowy. Nie ma tutaj dróg na skróty – skup się na kliencie oraz jego doświadczeniu. Zadbaj o to, by twoi pracownicy znali starą maksymę, że „klient jest najważniejszy”. Zainwestuj w szkolenia i pamiętaj, że zadowolony pracownik to zadowolony klient, który chętnie podzieli się pozytywną opinią. Pamiętaj również, że zawsze zdarzają się wpadki – bądź na nie przygotowany i miej w zanadrzu przemyślany proces załatwiania zażaleń i reklamacji, który nie pozostawi klienta niezadowolonego.

W większości z tych rzeczy może Cię wesprzeć aplikacja Referral, projekt pt. „Wprowadzenie do oferty i na rynek innowacji produktowej w postaci usługi elektronicznej wspierającej networking biznesowy, w szczególności rekomendacje, umawianie spotkań i wspólne wykorzystywanie zasobów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Zaimplementowany w nim system rekomendacji oparty jest o kilka poziomów – dzięki temu wiemy, czy dana rekomendacja jest wystawiona przez osobę godną zaufania, czy nie. Z Referralem nie tylko możemy reklamować się i uwiarygodniać rekomendacjami uzyskanymi od innych, ale też znaleźć partnerów biznesowych, którzy są uwiarygodniani przez innych. Pozwala to zmniejszyć potencjalne ryzyko we współpracy z nowymi kontrahentami.

Unikatową cechą jest fakt, że platforma jest płatna. Wbrew pozorom to bardzo duża przewaga nad większością serwisów oferujących zbliżone usługi – koszt uczestnictwa w sieci to niecałe 1000 złotych rocznie. Konieczność poniesienia opłaty odsiewa osoby nieaktywne oraz niezainteresowane aktywnym uczestnictwem i rozwijaniem biznesu, a takie osoby są częstym utrapieniem tradycyjnych sieci społecznościowych – nawet tych skierowanych do biznesu.

>>> KLIKNIJ I ZAPOZNAJ SIĘ Z PLATFORMĄ REFERRAL >>>

Dodaj komentarz