Dodatki do oleju, żeby auto pracowało porządniej

Obejmując części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy wysokich temperaturach, broniąc silnik przed korozją. Wolno doliczyć także do oleju inhibitory korozji. Sporo olej silnikowy ma również akcesoria w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, by utrzymać napęd w czystości oraz zminimalizować tworzenie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób pewny, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując pokaźniejszą erozję i zużycie kinetycznych części.

Oczywiście żeby przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście bądź pompa zębata napędzana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie oraz rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na detale ruchome w silniku – sprawdź Dodatek do oleju silnikowego. Akcesoria przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy tworzy warstwę oddzielającą ruchome części, które się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się otwarty kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To właśnie dzięki trafnego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, aby przemieścić go w inne miejsce, zazwyczaj do powietrza lub też jakiegoś rodzaju odprowadnika. W silnikach benzynowych, koturnowy pierścień kompresji może narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień ma okazję wystawić silnik na temperatury powyżej 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z lepszymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w gigantycznych temperaturach. Należy zawsze zwracać uwagę na wskazanie lepkości, które znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe według 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Istnieją także oleje całoroczne, jakie muszą jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj komentarz